Chcą sprzedać Ci coś przez telefon? Możesz się skutecznie obronić!

Marketing bezpośredni to jedna z najbardziej znienawidzonych jego form. Nie chodzi tutaj oczywiście o newslettery, katalogi wysyłkowe czy różnego rodzaju pokazy produktów. Na wszystkie wspomniane rzeczy musimy udzielić wyraźnego pozwolenia lub świadomie podać odpowiednie dane. Zdecydowanie najbardziej uciążliwą formą takiej promocji jest telemarketing. Jest jednak jeden prosty sposób na to, jak się przed nim skutecznie bronić. 

Zacząć należałoby od tego, skąd firmy zajmujące się telemarketingiem pozyskują nasze dane. Czasem przy okazji akceptacji zakładając konta na różnych portalach czy aplikacjach, zostajemy również poproszeni o zaznaczenie tzw. “zgód marketingowych”. Większość z nas nie czyta tych kilku linijek drobnego druczku przed zaznaczeniem odpowiedniego punktu. To właśnie tam zazwyczaj znajdują się formułki typu “wyrażam zgodę (…) na otrzymywanie informacji handlowych od podmiotów współpracujących”. W ten sposób na własne życzenie wystawiamy swoje dane, żeby firmy telemarketingowe mogły zrobić z nich użytek. A te nie mają skrupułów, żeby z nich korzystać. 

Czytaj także: Atak hakerów na AliExpress! Tysiące nazwisk wyciekło do sieci

Orężem, które możemy wykorzystać w walce z natarczywymi telefonami jest… RODO. To RODO, którego nie lubimy równie mocno jak telemarketerów, jest jedynym skutecznym ratunkiem w takiej sytuacji. Jak je wykorzystać?

Chronione dane to nie tylko nazwisko i adres

Przepisy RODO mają za zadanie chronić dane osobowe, które służą do zidentyfikowania danej osoby. Takimi informacjami są więc nie tylko imię, nazwisko czy adres, ale i numer rejestracyjny pojazdu czy właśnie numer telefonu.

Czytaj także: Zima na horyzoncie? Styczeń śnieży i mroźny…

Jak sobie radzić z natrętnymi telefonami?

Jeśli więc znów dostaniemy telefon z firmy telemarketingowej wystarczy, że zapytamy kto jest administratorem naszych danych osobowych i skąd firma ma właśnie ten numer. Jeśli został on wybrany przypadkiem czy losowo – takie połączenie nie ma prawa zostać zrealizowane. Na marketing bezpośredni trzeba wcześniej wyrazić zgodę!

W przypadku ekstremalnego nękania i powtarzających się telefonów sprawę można rozwiązać w inny sposób. Kiedy wrzucenie numeru na “czarną listę” nie pomaga, możemy udać się po pomoc od odpowiednich organów. Zgłoszenie sprawy do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub Urzędu Komunikacji Elektronicznej powinno zakończyć temat.

Komentarze