Operator musi zwrócić pieniądze! Nie ma innego wyjścia!
Orange Polska jako jedyny operator telekomunikacyjny nie oddawał swoim klientom mającym telefony na kartę niewykorzystanych pieniędzy. Teraz się to zmieni – zapowiedział Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który nakazał spółce zaniechania tych nieuczciwych praktyk.
Do tej pory użytkownicy sieci Orange, którzy korzystają z telefonów na kartę w chwili rezygnacji z usług tego operatora lub przeniesienia swojego numeru do innej sieci tracili wszystkie środki, jakie mieli na koncie. Swego czasu podobne praktyki stosowali także operatorzy sieci Plus, T-Mobile i Play. Zdarzało się, że gdy mijała ważność konta na kartę ludzie tracili niewykorzystane pieniądze. Obowiązkiem tych sieci jest teraz zwrócić środki swoim byłym usługobiorcom.
Prezes UOKiK nie ukrywa, że cieszy się z tego, iż konsumenci mogą odzyskać od operatorów to, co im się należy.
– Utrata niewykorzystanych środków zgromadzonych na koncie pre-paid z powodu braku kolejnego doładowania to utrudnianie zmiany operatora, co jest zakazane przez Prawo Telekomunikacyjne i Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej – mówi Tomasz Chróstny podkreślając, że operatorzy mają obowiązek uczciwie rozliczać się z konsumentami przy zmianie dostawcy usług.
Jak czytamy na stronie Urzędu, spółka Orange Polska „we wzorcach umów usług przedpłaconych czy pre-paid zastrzegała, że w chwili rozpoczęcia tzw. okresu pasywnego wartość niewykorzystanego limitu jednostek taryfowych jest automatycznie anulowana. Jedynym sposobem na to, aby zgromadzone pieniądze nie przepadły, było kolejne doładowanie przedłużające ważność konta. Jeśli konsument tego nie zrobił, bo np. zapomniał, a chciał zmienić operatora, tracił niewykorzystane środki”.
Gdy decyzja UOKiK uprawomocni się wówczas Orange Polska będzie miał maksymalnie miesiąc, aby o nowych zasadach poinformować wszystkich swoich konsumentów korzystających z usług na kartę.