KATASTROFA! Zginęło 346 osób!
Dramatyczne momenty i nagła śmierć 346 osób. „Samolot nie był zdolny do lotu przed katastrofą!
Dzień wcześniej maszyna miała podobne problemy techniczne z systemem, który ma za zadanie zapobiec utracie siły nośnej samolotu – wynika z pierwszych informacji. Kontakt z samolotem utracono 13 minut po starcie.
Państwowa Komisja Bezpieczeństwa Transportu zwraca uwagę na stosowane przez linię procedury serwisowe, szkolenie załogo a także system zapobiegający przeciągnięciom stosowany przez Boeinga. Nadal nie wskazano jednoznacznej przyczyny katastrofy. Do katastrofy doszło w…
Październiku 2018 r. zaraz po starcie rozbił się lot Lion Air 610 z Dżakarty. Zginęło wówczas 189 osób. Następnie 10 marca 2019 r. identyczny przypadek spotkał lot Ethiopian Airlines 302 z Addis Abeby. W tej katastrofie zginęło 157 osób. Wszystko łączy wadliwość funkcjonującego także w PLL Lot samolotu Boeing 737 MAX 8.
Dyrektor generalny Boeinga, Dennis Muilenburg, przyznał, że firma popełniła błąd przy systemie MCAS – niedopatrzenie w sumie kosztowało utratę życia 346 osób. Szef Boeinga zabrał głos przed paryskim Międzynarodowym Salonem Lotniczym. Uznał, że komunikacja Boeinga była niespójna m. Bronił jednak inżynierów i ich opracowania systemów.
-Należy przez to rozumieć, że Boeing przyznaje się do naruszenia obowiązujących procedur, lecz nie do wpadki na polu konstrukcyjnym – pisze Wirtualna Polska.
Amerykańska Federalna Agencja Lotnictwa (FAA) zarzuciła Boeingowi, że nie poinformował o wadliwych wskaźnikach bezpieczeństwa w nowym modelu przez ponad rok.
Wspomniany wskaźnik informuje o przeciągnięciu – utracie siły nośnej na skutek zbyt dużego kąta natarcia, czyli spadku prędkości, w samolotach 737 MAX system działał wykorzystując tylko jeden sensora kąta natarcia, przez co położenie samolotu często było określane w sposób nieprawidłowy.
Wadliwe oprogramowanie ściągąło nos maszyny tak, że samolot zaczął lecieć lotem nurkowym. Boeingi 737 MAX uziemiono w wyniku dwóch katastrof – w Indonezji w październiku 2018 roku i w Etiopii w marcu 2019 roku, łącznie w obydwu katastrofach zginęło 346 osób. Przyczyną obydwu tragedii było oprogramowanie sterujące systemem MCAS. Wszystkie Boeingi 737 MAX 8 służące we flotach linii na całym świecie zostały wycofane z eksploatacji do momentu uzyskania nowych certyfikatów dopuszczających te maszyny do lotu z pasażerami. Maszyny wykorzystywał m.in. polski PLL Lot i irlandzki Ryanair.