Z początkiem kwietnia 2024 roku w życie weszły przepisy, które istotnie zmieniły podejście do prac domowych w polskich szkołach podstawowych. Zmiany wprowadzone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej miały na celu nie tylko zmniejszenie presji edukacyjnej, lecz także wsparcie psychicznego dobrostanu dzieci.
Ograniczenia w najmłodszych klasach
W klasach I–III nauczyciele nie mogą już zadawać obowiązkowych zadań pisemnych czy techniczno-praktycznych do wykonania w domu. Jedynym wyjątkiem są ćwiczenia doskonalące motorykę małą, które mogą być w dalszym ciągu obowiązkowe i oceniane. To ukłon w stronę najmłodszych uczniów, którym po zajęciach szkolnych zostawia się więcej przestrzeni na zabawę i odpoczynek.
Starsze klasy, większa autonomia
Uczniowie klas IV–VIII również doświadczyli zmiany – w ich przypadku prace domowe stały się dobrowolne i nie są objęte ocenianiem. Zamiast stopni nauczyciele przekazują informację zwrotną, która ma pełnić funkcję wspierającą i rozwojową. Reforma pozostawiła jednak nauczycielom prawo do zadawania takich zadań, jeśli uznają to za zasadne – zachowując przy tym pedagogiczną autonomię.
Ewaluacja reformy – co dalej?
Ministra edukacji Barbara Nowacka zapowiedziała kompleksową ocenę wpływu wprowadzonych regulacji. Ewaluacja obejmie zarówno aspekty związane z wynikami nauczania, jak i kondycją psychiczną uczniów. Proces ten zostanie przeprowadzony we współpracy z Instytutem Badań Edukacyjnych, kuratoriami i środowiskiem nauczycielskim.
Przestrzeń na relacje i regenerację
Nowacka podkreśliła znaczenie czasu wolnego w życiu dzieci, wskazując, że nowe podejście ma sprzyjać budowaniu więzi rodzinnych i rozwojowi osobistemu. Czas, który wcześniej pochłaniały zadania domowe, może być przeznaczony na wspólne czytanie, rozmowy czy inne formy wartościowego spędzania czasu. Ostateczna ocena skuteczności reformy będzie zależeć od wyników zapowiedzianych analiz oraz otwartości nauczycieli na nowe sposoby pracy z uczniami.
źródło zdjęcia: https://x.com/Bartq_/status/1803488122191356211/photo/1
Cezary Majewski

