FC Barcelona, jeden z największych klubów piłkarskich świata, postanowiła wejść w zupełnie nowe boisko – tym razem technologiczne. Kataloński gigant zainwestował w Adspective, młody startup z Podkarpacia, który specjalizuje się w wykorzystaniu sztucznej inteligencji do reklamy wideo.
Sztuczna inteligencja zmienia reklamę
Adspective opracowało platformę opartą na technologii Virtual Product Placement (VPP). System analizuje materiały wideo, wskazuje w nich najlepsze momenty i przestrzenie, a następnie zamienia je w miejsce do wirtualnego lokowania produktów. To reklama, która nie przeszkadza, ale wpisuje się w narrację i obraz.
Co więcej, rozwiązanie umożliwia wyświetlanie hiperpersonalizowanych treści reklamowych w czasie rzeczywistym – dopasowanych do wieku, lokalizacji, języka czy płci odbiorcy. Fani mogą też od razu kupić promowany produkt, bez opuszczania oglądanego materiału.
Reklama, która zapada w pamięć
Badania pokazują, że tego typu reklama generuje nawet do 85% większą rozpoznawalność marki niż tradycyjne formy. To perspektywa, która otwiera nowy rozdział w sposobie komunikacji marek ze swoimi odbiorcami.
Nie dziwi więc, że innowacja z Sieniawy – niewielkiej miejscowości na Podkarpaciu – przyciągnęła uwagę potentatów. Dla FC Barcelony, która od lat rozwija własne projekty technologiczne i biznesowe, to szansa na wzmocnienie potencjału komercyjnego i zbudowanie nowych źródeł przychodów.
Od Podkarpacia do Barcelony
Adspective istnieje od 2020 roku. Założycielem firmy jest Rafał Radawiec – wcześniej związany z Politechniką Wrocławską i IBM. Jego zespół stworzył rozwiązanie, które może zrewolucjonizować sposób finansowania sportu i mediów, a inwestycja klubu z Camp Nou to jasny sygnał, że świat sportu i technologii coraz mocniej przenikają się w praktyce.
Podkarpacki startup pokazuje, że nawet z małego miasta można trafić na światowe salony – jeśli ma się pomysł, determinację i technologię, która odpowiada na potrzeby rynku.
Cieszy fakt, że Polska rozwija się technologicznie. Inwestycje w AI będą jednymi z najważniejszych innowacji w najbliższych latach. Dlatego tym bardziej warto docenić, że nasze projekty cieszą się poparciem ważnych marek.
źródło zdjęcia: https://x.com/trajektoriePL/status/1965337655509385701
Justyna Walewska

