Z fałszywymi promocjami koniec. Jest już Omnibus

Omnibus-fałszywymi-promocjami

1 stycznia weszła w życie Dyrektywa Omnibus, czyli nowe przepisy chroniące konsumentów. Jej głównym założeniem jest walka z fikcyjnymi promocjami. Sprzedawcy nie mogą już podwyższać ceny towarów, by za chwilę ją obniżyć, sugerując, że mamy do czynienia z okazją. Z tym „zjawiskiem” był problem od lat…

Dyrektywa Omnibus wprowadza obowiązek informowania o najniższej cenie z ostatnich 30 dni.

Dzięki nowym regulacjom łatwiej będzie walczyć z takimi niekorzystnymi dla konsumentów zjawiskami jak fikcyjne promocje, podwójna jakość produktów w różnych krajach, wykupywanie biletów na koncerty przez boty czy fałszywe opinie w internacie – wyjaśnił UOKiK w komunikacie, wskazując, że nowe przepisy będą dotyczyć umów zawartych od 1 stycznia 2023 r.

omnibus-fałszywe-promocje
Dyrektywa Omnibus wprowadza obowiązek informowania o najniższej cenie z ostatnich 30 dni.
Fot. www.2tk.pl

Dyrektywa Omnibus to nowe przepisy chroniące konsumentów. Sprzedawcy nie mogą już podwyższać ceny towarów, by za chwilę ją obniżyć, sugerując, że mamy do czynienia z okazją. Na etykiecie produktu oprócz ceny promocyjnej musi znaleźć się najniższa cena z ostatnich 30 dni. Wszystko po to, by klient miał jasność, czy faktycznie ma do czynienia z promocją. Nowe przepisy dotyczą zarówno sklepów stacjonarnych jak i internetowych.

W sieci mnożą się przykłady „promocji”

1 stycznia w sieci pojawiło się wiele przykładów działania dyrektywy Omnibus. Dzięki temu klienci dowiadują się, że promocje oferowane przez sklepy nie oznaczają wcale najniższej ceny produktu. Na stronach sklepów online obok ceny regularnej oraz ceny promocyjnej widnieje „najniższa cena produktu z ostatnich 30 dni przed wprowadzeniem obniżki”.

„Promocja” na walizkę

Na przykładzie walizki, który umieścił na Twitterze jeden z użytkowników, sklep deklaruje, że cena regularna to 599,90 zł. Aktualna cena promocyjna wynosi 279,90 zł. Okazuje się jednak, że najniższa cena z ostatnich 30 dni wynosiła 237,91 zł. Kupując walizkę, teraz musimy zapłacić ponad 40 zł więcej niż osoby, które kupiły ten produkt wcześniej.

… i telewizor

Telewizor oferowany w „promocyjnej” cenie przez jeden ze sklepów w ciągu ostatnich 30 dni kosztował o ponad 1300 złotych mniej. Poprzednia najniższa cena wynosiła 3 239 zł, natomiast obecna „promocyjna” wynosi 4 549 zł. Deklarowana cena „regularna” to 4 899 zł.

Czytaj także:

https://wyborcza24.pl/chorwacja-z-euro-i-w-strefie-schengen/

Komentarze