Bardzo drogie ciasteczka. Google i Amazon skontrolowani.

100 mln euro kary ma zapłacić firma Google. Znacznie mniejszą – 35 mln euro – wymierzono koncernowi Amazon. Za co ukarano oba amerykańskie giganty?

Krajowa Komisja ds. Informatyki i Wolności (CNIL) jest niezależnym francuskim administracyjnym organem, którego zadanie to przede wszystkim zapewnienie prywatności danych w Internecie i kontrolowanie, jak przestrzegane jest prawo dotyczące gromadzenia, przechowywania i wykorzystywania danych osobowych.

W marcu tego roku kontrolerzy CNIL przeprowadzili dochodzenie online w witrynie google.fr i stwierdzili, że kiedy użytkownik ją odwiedzał, pliki cookie były automatycznie umieszczane na jego komputerze, bez konieczności podejmowania żadnych działań z jego strony. Kilka z tych plików cookie było używanych do celów reklamowych.

W ten sposób koncern Google naruszył francuską ustawę o ochronie danych, która nie pozwala m.in. na umieszczanie plików cookies bez wyrażenia zgody użytkownika. Dodajmy, że popularne „ciasteczka” nie są plikami niezbędnymi do poprawnego działania serwisu.

Ponadto, użytkownikom odwiedzającym google.fr u dołu strony wyświetlał się baner z informacją „Przypomnienie o prywatności od Google”, przed którym znajdowały się dwa przyciski: „Przypomnij później” i „Uzyskaj dostęp”. Zdaniem przedstawicieli CNIL, baner ten nie zapewniał internaucie żadnych informacji dotyczących plików cookie, które zostały automatycznie umieszczone na jego komputerze zaraz po wejściu na stronę. Co więcej, gdy użytkownik wyłączył personalizację reklamy w wyszukiwarce Google za pomocą przycisku „Dostęp teraz”, jeden z reklamowych plików cookie był nadal przechowywany na jego komputerze i czytał informacje skierowane na serwer, do którego jest dołączony.

Przed paroma dniami francuska komisja nałożyła na Google karę finansową w wysokości 100 mln euro, z czego 60 mln ma zapłacić Google LLC, a 40 mln Google Irelang Ltd.

Szacuje się, że nieuczciwe praktyki obu firm dotknęły prawie 50 mln użytkowników. Nałożona kara jest zdaniem CNIL współmierna do zysków obu przedsiębiorstw wynikających z dochodów z reklam generowanych pośrednio z danych gromadzonych przez reklamowe pliki cookie.

Za podobne praktyki ukarano także firmę Amazon Europe Core. Ma ona zapłacić 35 mln euro grzywny. Amazon nie zgadza się z tą decyzją.

Fot. Pexels

Komentarze